Składanie wniosku o emeryturę lub rentę przez osobę, która pracowała w Polsce i w Quebecu
31 sierpnia 2018
Pracowałeś w Polsce i w prowincji Quebec, a teraz starasz się o emeryturę lub rentę? Dowiedz się, jak i gdzie powinieneś złożyć wniosek.
Gdzie złożyć wniosek o emeryturę lub rentę
Jeśli pracowałeś w Polsce i w Quebecu, możesz ubiegać się o emeryturę lub rentę zarówno od nas, jak i z instytucji quebeckiej. Nie musisz składać odrębnych wniosków w Polsce i w Quebecu.
Wniosek złóż w państwie, w którym mieszkasz. Instytucja ubezpieczeniowa tego państwa przekaże Twój wniosek o emeryturę lub rentę do instytucji drugiego państwa. Wystarczy więc, że złożysz wszystkie dokumenty do naszej albo do quebeckiej instytucji ubezpieczeniowej.
Ważne!
Data złożenia wniosku w naszej placówce jest datą złożenia
wniosku o quebeckie świadczenie i odwrotnie. Instytucja quebecka uzna
datę złożenia wniosku w Polsce, a my uznamy datę złożenia wniosku w Quebecu.
Przyjmiemy Twój wniosek wraz z innymi dokumentami, także jeśli są one sporządzone w języku francuskim lub angielskim.
Gdzie będziemy rozpatrywać Twój wniosek
Wnioski o emerytury lub renty osób, które pracowały, pracują albo mieszkają w Quebecu, rozpatruje:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
I Oddział w Łodzi
Wydział Realizacji Umów Międzynarodowych
ul. Zamenhofa 2
90-431 Łódź
Gdzie złożyć wniosek, jeśli mieszkasz w Polsce
Jeśli mieszkasz w Polsce, wniosek możesz złożyć:
- w I Oddziale ZUS w Łodzi, który będzie rozpatrywał Twój wniosek,
- w tej naszej placówce ZUS, która jest najbliżej Twojego miejsca zamieszkania; wówczas ta placówka przekaże Twój wniosek do I Oddziału ZUS w Łodzi,
- przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) – na stronie www.zus.pl . Żeby to zrobić, musisz mieć konto na PUE ZUS i profil zaufany na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) lub bezpieczny podpis elektroniczny. Jednak dokumenty, które dołączasz do wniosku, złóż w formie papierowej w naszej placówce albo wyślij je do nas pocztą.
Na jakim formularzu złożyć wniosek, jeśli mieszkasz w Polsce
Wypełnij właściwy formularz o świadczenie z ZUS:
- EMP – Wniosek o emeryturę,
- ERN – Wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- ERR – Wniosek o rentę rodzinną,
- Z-12 – Wniosek o zasiłek pogrzebowy.
Jakie dokumenty dołączyć do wniosku
Do wniosku o emeryturę lub rentę dołącz dokumenty, które uzasadniają przyznanie Ci tego świadczenia z ZUS i posłużą do wyliczenia jego wysokości, m.in.:
- zaświadczenia pracodawców albo świadectwa pracy, potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe w Polsce,
- zaświadczenia pracodawców albo świadectwa pracy, potwierdzające wykonywanie pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w Polsce;
- zaświadczenia pracodawców potwierdzające okresy zatrudnienia i wysokość wynagrodzenia, które stanowiło podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w Polsce (może być wystawione na formularzu ERP -7),
- legitymację ubezpieczeniową, która zawiera wpisy dotyczące okresów zatrudnienia i wysokości zarobków w Polsce,
- zaświadczenie szkoły wyższej potwierdzające okres nauki i programowy tok jej trwania,
- książeczkę wojskową lub zaświadczenie z Wojskowej Komendy Uzupełnień o okresie czynnej służby wojskowej,
- odpisy aktów urodzenia dzieci.
Do wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy dołącz dodatkowo:
- zaświadczenie o stanie zdrowia, które lekarz może wystawić na druku OL-9,
- wywiad zawodowy, który sporządza płatnik składek na formularzu OL-10 – jeśli nadal jesteś zatrudniony.
Wypełnij również formularz o świadczenie z instytucji ubezpieczeniowej Quebecu:
- PL-QC 2 – Wniosek o przyznanie świadczeń emerytalnych,
- PL-QC 3 – Wniosek o świadczenia dla pozostających przy życiu członków rodziny,
- PL-QC 5 – Wniosek o przyznanie świadczeń z tytułu niepełnosprawności.
Ważne!
Do wniosku o emeryturę lub rentę z Quebecu dołącz dokumenty,
które uzasadniają przyznanie i wyliczenie Ci tego świadczenia z Quebecu.
Co się dalej dzieje z Twoim wnioskiem
Na podstawie dokumentów, które nam prześlesz, rozpatrzymy Twój wniosek o emeryturę lub rentę z ZUS.
Przekażemy też Twój wniosek o świadczenie quebeckie i dokumenty, które nam do niego załączyłeś, do instytucji ubezpieczeniowej Quebecu. Instytucja ta rozpatrzy Twój wniosek na podstawie swoich krajowych przepisów i przyśle Ci decyzję o emeryturze lub rencie.
Gdzie złożyć wniosek, jeśli mieszkasz w Quebecu
Jeśli mieszkasz w Quebecu, wniosek o:
- emeryturę lub rentę z ZUS, złóż w
Retraite Québec – Bureau des ententes de sécurité sociale
(BESS)
1055, boulevard René Lévesque Est, 13e étage
Montréal (Québec) H2L 4S5
Canada
- świadczenia z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych, złóż w
Commission des normes, de l´équité, de la santé et de la
sécurité du travail (CNESST)
1199, rue de Bleury
14e
étage
Montréal (Québec) H3B 3J1
Canada
Na jakim formularzu złożyć wniosek, jeśli mieszkasz w Quebecu
Wypełnij jeden z poniższych wniosków:
- QC-PL 2 – Wniosek o polską emeryturę,
- QC-PL 3 – Wniosek o polską rentę rodzinną,
- QC-PL 4 – Wniosek o wypłatę polskiego zasiłku pogrzebowego,
- QC-PL 5 – Wniosek o polską rentę z tytułu niezdolności do pracy.
Do wniosku dołącz dokumenty potwierdzające polskie okresy ubezpieczenia (okresy składkowe i nieskładkowe) i wysokość wynagrodzenia, które osiągałeś w Polsce.
Do wniosku o przyznanie renty z tytułu niezdolności do pracy z ZUS dołącz:
- dokumentację medyczną,
- wypełniony przez lekarza leczącego w Quebecu formularz Rapport médical B-076 (14-04).
Ważne!
We wniosku wpisz swoje dane identyfikacyjne. Pamiętaj aby
wpisać swój numer PESEL. Jeżeli go nie masz, wpisz serię i numer
dowodu osobistego lub paszportu (może być zagraniczny). Podaj nam
również polski numer NIP, jeśli jest to Twój identyfikator podatkowy.
Gdzie znajdziesz potrzebne druki
Formularze wniosków o polskie i quebeckie świadczenia dostępne są:
- w salach obsługi klienta w naszych placówkach,
- na naszej stronie internetowej www.zus.pl w zakładce „Wzory formularzy”,
- na stronie internetowej quebeckiej instytucji ubezpieczeniowej www.retraitequebec.gouv.qc.ca w zakładce „Formulaires”.
Gdzie możesz szukać dokumenty, które potwierdzą zatrudnienie w Polsce
Jeśli nie masz dokumentów, które potwierdzają Twoje okresy ubezpieczenia w Polsce, zaświadczenie o Twoim zatrudnieniu może wydać:
- pracodawca na podstawie akt osobowych pracownika,
- prawny następca pracodawcy na podstawie przejętych akt osobowych pracownika,
- jednostka przechowująca dokumenty zlikwidowanego zakładu pracy (organ założycielski, organ nadrzędny, archiwum lub firma przechowalnicza).
Szczegółowe informacje na temat tego rodzaju dokumentów dostępne są na naszej stronie internetowej. Stworzyliśmy tam bazę zlikwidowanych i przekształconych zakładów pracy. W bazie tej możesz znaleźć informacje o miejscu przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracowników tych zakładów, a także nazwy i adresy instytucji przechowujących dokumenty pracownicze.
Nasza instytucja gromadzi dokumentację firm, które przed 1999 r. rozliczały składki na ubezpieczenie społeczne za swoich pracowników. Możemy jednak potwierdzić okresy zatrudnienia i wysokość wynagrodzenia tylko tych osób, które pracowały w firmach zatrudniających do 20 pracowników.