Postępowanie wyjaśniające w przypadku nieprawidłowości dotyczących kwot składek lub zwaloryzowanego kapitału początkowego
Po otrzymaniu „Informacji o stanie konta ubezpieczonego w ZUS” prosimy o weryfikację zawartych w niej danych.
Dane wykazane w „Informacji...” są odzwierciedleniem danych zapisanych na Twoim indywidualnym koncie w ZUS. Dane te zapisujemy na podstawie dokumentów przekazanych przez Twoich płatników składek (np. pracodawców, zleceniodawców). W przyszłości będą one uwzględniane przy przyznawaniu i wyliczaniu Twojej emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Dlatego też tak ważne jest, aby dane zapisane na koncie były prawidłowe.
Reklamacje do „Informacji o stanie konta" dotyczące:
- zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne (bez części skłądek na subkonto/otwarty fundusz emerytalny)
- zwaloryzowanego kapitału początkowego
- składek na ubezpieczenie emerytalne jeszcze niezwaloryzwanych
- składek na otwarte fundusze emerytalne i subkonto
- nieotrzymania informacji
- błędnych danych identyfikacyjnych i adresowych
możesz zgłosić w każdej naszej placówce
Reklamacje możesz rownież przekazać do ZUS:
- na formularzu ZUS URU, dostępnym w każdej naszej placówce oraz na tej stronie internetowej (Reklamacja URU),
- w formie dowolnie sformułowanego pisma,
- telefonicznie pod numerem 22 560 16 00.
- za pośrednictwem internetu.
Składasz jedną reklamację bez względu na ilość stwierdzonych w informacji o stanie konta nieprawidłowści (przy czym w piśmie podaj wszystkie nieprawidłowości).
W przypadku nieprawidłowości dotyczących składek przed złożeniem reklamacji ZUS powinieneś uzyskać wyjaśnienia płatnika składek (np. pracodawcy).