Dostępność placówek ZUS dla osób z niepełnosprawnościami skierowanych na badanie lekarskie
22 September 2020
Jesteś osobą z niepełnosprawnością i zostałeś skierowany na badanie w ZUS?
Przed terminem badania sprawdź, jakie udogodnienia przygotowaliśmy dla Ciebie. Informujemy też o ewentualnych utrudnieniach.
Obsługa osób z niepełnosprawnością ruchu
Ważne dla Ciebie informacje podzieliliśmy na Oddziały. Sprawdź na skierowaniu na badanie, który Oddział je wysłał i wybierz go z listy po lewej stronie.
W ramach każdego Oddziału informacje podzieliliśmy na następujące grupy:
Gdzie znajduje się orzecznictwo lekarskie ZUS
W tym miejscu podajemy adres placówki w której zlokalizowane jest orzecznictwo lekarskie dla danego Oddziału.
Jeżeli w danym oddziale badania lekarskie odbywają się w kilku lokalizacjach, informacje dotyczące dostępności są podane dla każdej lokalizacji oddzielnie. Sprawdź, która lokalizacja jest podana na Twoim skierowaniu na badanie.
Miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością
Znajdziesz tu informacje, czy przed budynkiem są miejsca parkingowe dla klientów z niepełnosprawnością. Jeżeli nie ma takich miejsc przed budynkiem, podajemy, gdzie najbliżej znajdują się ogólnodostępne miejsca parkingowe.
Wejście do budynku
Podajemy tu informacje:
- czy wejście do budynku jest z poziomu chodnika,
- czy wejście do budynku jest z poziomu chodnika, a jeśli nie, to jakie udogodnienia są zamontowane, np. pochylnia, winda zewnętrzna itp.,
- jak uzyskać pomoc, jeżeli nie możesz sobie samodzielnie poradzić z dostaniem się do budynku,
- dowiesz się, czy drzwi wejściowe do budynku otwierają się automatycznie, a jeżeli nie, jak możesz uzyskać pomoc w ich otwarciu.
Wewnątrz budynku
Tutaj informujemy:
- jak trafić do orzecznictwa lekarskiego,
- czy w budynku nie ma barier budowlanych, np. progów, stopni, wąskich ciągów komunikacyjnych i innych utrudnień komunikacyjnych,
- w jaki sposób dostaniesz się do gabinetu.
Toaleta dla osób z niepełnosprawnością
Znajdziesz tu informację, czy w budynku jest toaleta przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością i gdzie się ona znajduje.
Obsługa osób z niepełnosprawnością słuchu
Jeżeli zostałeś skierowany na badanie lekarskie, np. w związku ze złożeniem wniosku o świadczenie z tytułu niezdolności do pracy, a jesteś osobą z niepełnosprawnością słuchu, możesz zgłosić potrzebę skorzystania z pomocy w komunikowaniu się podczas badania. Potrzebę tę zgłoś jak najwcześniej, na telefon lub adres podany w zawiadomieniu o terminie badania.
Będziesz mógł np. skorzystać z pomocy:
- wybranego przez siebie tłumacza PJM (polskiego języka migowego), SJM (systemu językowo-migowego) lub tłumacza SKOGN (sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych) albo
- wybranego przez ZUS tłumacza z rejestru tłumaczy PJM, SJM i SKOGN prowadzonego przez wojewodę, albo
- wybranej przez Ciebie osoby przybranej (zaufanej), która ukończyła 16 lat, albo
- pracownika ZUS, który posługuje się PJM lub SJM, albo
- wideotłumacza PJM w wybranych placówkach ZUS.