Program Płatnik - Interaktywny Płatnik Plus
Szanowni Państwo,
Interaktywny Płatnik Plus (IPP) jest rozwinięciem programu Płatnik, który zawiera funkcje weryfikacji online dokumentów składanych do ZUS.
Poza pobieraniem aktualnych słowników i komponentów programu, pobieracie Państwo dane ze swojego konta płatnika składek oraz kont ubezpieczonych zapisane w naszym systemie informatycznym, a także opisy statusów przetworzenia dokumentów w ZUS.
Na podstawie pobranych danych wykonywana jest weryfikacja sporządzanych przez Państwa dokumentów. Jest to też skuteczna wymiana informacji pomiędzy Państwem, jako płatnikami składek, a nami, co w konsekwencji eliminuje błędy w dokumentach oraz przyspiesza obieg informacji.
Cel wdrożenia Interaktywnego Płatnika Plus
Celem wdrożenia Interaktywnego Płatnika Plus (IPP) jest uruchomienie usług w zakresie weryfikacji dokumentów, zarówno u nas, jak i u płatników składek, którzy korzystają z programu Płatnik. Usługi te ułatwiają Państwu realizację obowiązków związanych ze składaniem dokumentów w ustawowych terminach. Dzięki temu dane przekazywane do nas są prawidłowe, a tym samym dane zapisane na kontach płatników i ubezpieczonych w ZUS nie będą wymagały korekty.
Istnieją trzy poziomy weryfikacji dokumentów:
- poziom C – dokumenty od płatników znajdujących się na tym poziomie podlegają tylko weryfikacji formalnej, co oznacza, że nie ma wymiany informacji z systemem ZUS;
- poziom B – dokumenty od płatników znajdujących się na tym poziomie podlegają docelowemu zakresowi weryfikacji danych płatnika i ubezpieczonych w ZUS, jednak dla części reguł obniżony jest poziom krytyczności, co oznacza, że ZUS przyjmie dokumenty zawierające błędy w niektórych obszarach;
- poziom A – dokumenty płatników znajdujących się na tym poziomie podlegają docelowemu zakresowi weryfikacji na podstawie danych płatnika i ubezpieczonych w ZUS, a zatem ZUS nie przyjmie dokumentów z błędami.
Korzyści z wdrożenia Interaktywnego Płatnika Plus
Podstawową korzyścią płynącą z uruchomienia IPP jest usprawnienie komunikacji:
- przekazujemy Państwu informacje zgromadzone w ZUS,
- umożliwiamy Państwu pełną weryfikację dokumentów w Programie Płatnik jeszcze przed wysyłką do nas,
- skróciliśmy czas, w którym udostępniamy Państwu informacje o wyniku przetworzenia w naszym systemie złożonych dokumentów,
- zapewniamy Państwu automatyczną dystrybucję aktualizacji oprogramowania.
Wsparcie
Niezbędnego wsparcia podczas pracy z programem Płatnik 10.02.002 udziela Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (COT). Jeżeli będą Państwo mieli pytania, wątpliwości lub problemy, proszę kontaktować się z COT dzwoniąc na numer telefonu 22 560-16-00, bądź wysyłając zapytanie na adres e-mail: cot@zus.pl.
Materiały informacyjne
Aby wesprzeć Państwa w korzystaniu z IPP, zostały przygotowane następujące materiały:
-
Szkolenia z funkcjonalności Interaktywnego Płatnika Plus (IPP)
Informacji o aktualnie organizowanych szkoleniach prosimy szukać w Kalendarium wydarzeń https://www.zus.pl/o-zus/kalendarium/szkolenia
-
Czynności do wykonania w programie Płatnik po włączeniu do IPP. (PDF, 350 KB)
Dokument zawiera wykaz czynności, które płatnik powinien wykonać po uruchomieniu nowych usług w zakresie: konfiguracji programu, aktualizacji komponentów programu, analizy raportu zmian w kartotekach po pobraniu danych z ZUS.
-
Najczęstsze pytania użytkowników po włączeniu do IPP. (PDF, 318 KB)
W dokumencie tym zawarte są najczęściej pojawiające się pytania płatników biorących udział w pilotażowym wdrożeniu IPP.
-
Aktualizacja ZIUA, ZCNA. (PDF, 327 KB)
Dokument wskazuje przypadki, z którymi płatnik może się spotkać podczas sporządzania dokumentów ubezpieczeniowych dotyczących zmiany danych identyfikacyjnych za osoby ubezpieczone, w zależności od stanu kartoteki ubezpieczonego w bazie programu Płatnik lub dokumentów wyrejestrowujących członków rodziny.
-
Przetwarzanie dokumentów przekazanych przez płatnika. (PDF, 271 KB)
Dokument zawiera informacje o sposobie przetwarzania dokumentów przesłanych przez płatników do ZUS.
-
Matryca dla użytkownika. (XLS, 2,3 MB)
Jest to wykaz reguł weryfikacji obowiązujących w programie Płatnik wraz ze wskazaniem sposobu poprawy błędów występujących podczas weryfikacji dokumentów.
-
Zawiera pytania, które zostały zgłoszone podczas wdrożenia pilotażowego funkcjonalności programu Płatnik.