Międzynarodowa Organizacja Pracy
11 January 2022
Międzynarodowa Organizacja Pracy
(International Labour
Organization - ILO, Organisation Internationale du Travail - OIT)
Międzynarodowa Organizacja Pracy została utworzona 28 czerwca 1919 r. na paryskiej konferencji pokojowej, jako autonomiczna organizacja stowarzyszona z Ligą Narodów. Przejęła działalność Międzynarodowego Biura Pracy. Siedziba ILO znajduje się w Genewie.
Cele
MOP podejmuje międzynarodowe inicjatywy - na zasadzie wspólnego działania przedstawicieli rządów, organizacji pracodawców i pracowników - w celu poprawy warunków pracy i życia pracujących, likwidacji bezrobocia, zagwarantowania pracującym odpowiednich zarobków, likwidacji dyskryminacji w dziedzinie zatrudnienia i szkolenia, ochrony pracy dzieci, młodzieży i kobiet, ochrony pracowników w przypadku ich chorób i schorzeń zawodowych, uznania zasady swobodnego stowarzyszania się, organizowania kształcenia zawodowego i technicznego.
Członkostwo
Obecnie członkami Międzynarodowej Organizacji Pracy jest 161 państw. Polska jest członkiem MOP od 1919 r. Umowa założycielska przewiduje możliwość wystąpienia z MOP, może to nastąpić w 2 lata po zawiadomieniu organizacji o zamiarze wystąpienia.
Organy
Międzynarodowa Konferencja Pracy - naczelny organ MOP, składa się z delegatów (po czterech) wszystkich członków, 2. delegatów każdego państwa członkowskiego powinno reprezentować rząd, 1 delegat pracodawców i 1 delegat pracowników. Konferencja zbiera się raz w roku w Genewie. Podstawowym jej zadaniem jest formułowanie projektów konwencji i zaleceń, których uchwalenie wymaga 2/3 głosów obecnych delegacji.
Rada Administracji - jest to organ zarządzający. Składa się z 56. osób: 28 przedstawicieli rządów, 14 - pracodawców i 14 - pracowników. Są oni wybierani przez Konferencję, przy czym 10 miejsc rządowych jest zarezerwowanych dla państw odgrywających największą rolę w przemyśle. Rada sprawuje ogólny nadzór nad działalnością Międzynarodowego Biura Pracy i innych organów ILO, określa politykę i program działania ILO, mianuje Dyrektora Generalnego, przygotowuje pracę i porządek dzienny Konferencji. Zbiera się 3-4 razy w roku.
Międzynarodowe Biuro Pracy - pełni, na czele z
Dyrektorem Generalnym, który jest równocześnie Sekretarzem Generalnym
Konferencji - funkcje organu administracyjnego. Biuro przygotowuje
niezbędną dokumentację dla Konferencji, wykonuje pewne funkcje
kontrolne w związku z uchwalonymi przez Konferencję konwencjami,
publikuje materiały organizacji.
ILO ma liczne organy
pomocnicze, dziesiątki komitetów, komisji oraz 3 instytuty
naukowo-badawcze, jak też biura regionalne: dla Afryki w Addis Abebie,
dla Azji w Bangkoku, dla Karaibów w Port-of-Spain, dla Europy w
Genewie, dla Wspólnot Europejskich w Brukseli, dla Ameryki Łacińskiej
w Limie, dla Bliskiego Wschodu w Bejrucie.
Działalność
Podstawową formą realizacji celów ILO jest opracowywanie i uchwalanie międzynarodowych konwencji i zaleceń, których celem jest poprawa i ochrona warunków pracy i życia mas pracujących, oraz kontrolowanie ich realizacji przez państwa, które je ratyfikowały.
Jedną z najważniejszych konwencji, jest Konwencja Nr 102, dotycząca minimalnych norm zabezpieczenia społecznego, przyjęta w Genewie dnia 28 czerwca 1952 r., ratyfikowana przez Polskę w 2003 r.
W latach 1919-1992 ILO uchwaliła 173 konwencje w sprawie prawa
do pracy. Z inicjatywy Polski, podjętej na forum ILO 1977, organizacja
wszczęła prace nad projektem jednej z takich konwencji. W ten sposób
ILO tworzy stopniowo międzynarodowy kodeks pracy. Członkowie ILO nie
są zobowiązani do ratyfikacji konwencji, lecz jedynie do ich
przeciwstawienia swym organom wewnętrznym.
Do 1984 roku liczba
ratyfikowanych konwencji wynosiła ponad 5,2 tys. Państwa, które
ratyfikowały poszczególne konwencje, zobowiązane są składać ILO
sprawozdania nt. kroków podjętych w celu ich realizacji. Organizacje
związkowe tych państw mogą zaskarżać do Rady Administracyjnej ILO
rządy, które nie przestrzegają powyższych konwencji, a Rada - poza
oficjalnym stwierdzeniem, iż rząd faktycznie łamie postanowienia
konwencji - może podejmować względem niego sankcje.
W przypadku
konwencji nie ratyfikowanych państwo ma obowiązek informować o
obowiązujących w nim aktach prawnych w zakresie problematyki będącej
przedmiotem tych konwencji.
W 1969 r. ILO podjęła realizację
Światowego Programu Zatrudnienia, szczególnie w krajach rozwijających
się. Jednocześnie realizuje Międzynarodowy Program Doskonalenia
Warunków i Środowiska Pracy. Stale przygotowuje propozycje
rozwiązywania aktualnych w danym czasie problemów
socjalno-bytowych.
ILO prowadzi aktywną działalność w zakresie
pomocy technicznej dla krajów rozwijających się, opartej przede
wszystkim na funduszach uzyskiwanych z Programu Organizacji Narodów
Zjednoczonych do Spraw Rozwoju.
ILO prowadzi również szeroko
zakrojoną działalność badawczą i szkoleniową, głównie kadr z krajów
rozwijających się. Działalność badawcza koncentruje się przede
wszystkim na problemach stosunków na rynku pracy, polityki społecznej,
integracji międzynarodowej, partycypacji społecznej. Działalność ta
prowadzona jest głównie w 3 ośrodkach ILO: Międzynarodowym Ośrodku
Zaawansowanego Szkolenia Technicznego i Zawodowego w Turynie,
Międzyamerykańskim Ośrodku Badań i Dokumentacji Szkolenia Zawodowego w
Montevideo i Międzynarodowym Instytucie Studiów Pracy w Genewie.
Organizuje liczne seminaria i sympozja, konferencje regionalne. Za swą
działalność ILO została nagrodzona w 1969 r. Pokojową Nagrodą Nobla.
Publikacje
ILO wydaje: "ILO-Information", "International Labour Review", "Official Bulletin", "Legislative Series", "Bulletin of Labour Statistics", "Yearbook of Labour Statistics", "CRIF Abstracts". Ponadto ILO wydaje studia międzynarodowe, raporty i opracowania dotyczące polityki socjalnej, warunków pracy, ubezpieczeń społecznych, szkolenia zawodowego, sprawozdania z organizowanych konferencji, seminariów i sympozjów.
Współpraca z innymi organizacjami
ILO ma status wyspecjalizowanej organizacji ONZ na podstawie specjalnego układu z tą organizacją. Ma umowy o współpracy z WHO, UNESCO, IMO i WE. Współpracuje także ze 112 innymi międzynarodowymi organizacjami międzypaństwowymi i kilkudziesięcioma międzynarodowymi organizacjami niepaństwowymi. W tym ostatnim przypadku przyznaje jeden z trzech statusów konsultacyjnych organizacjom zainteresowanym tylko niektórymi dziedzinami tej działalności. W 1992 r. - 8 organizacji miało generalny status konsultacyjny, 13 - regionalny status konsultacyjny, a 137 - wpis na listę specjalną.