Ułatwienia dla osób z niepełnosprawnością w placówkach ZUS
27 September 2022
Jesteś osobą z niepełnosprawnością i chcesz osobiście załatwić sprawę w ZUS? Sprawdź, jakie udogodnienia przygotowaliśmy dla Ciebie w placówce, do której się wybierasz. Piszemy też o ewentualnych utrudnieniach. Informacje znajdziesz poniżej na podstronie placówki.
Większość informacji jest istotna dla osób z niepełnosprawnością ruchu. Piszemy również, jeśli w placówce jest pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących lub urządzenie ułatwiające osobom niewidomym albo słabowidzącym przemieszczanie się wewnątrz budynku.
Staramy się, aby wszystkie miejsca, które mogą stanowić przeszkodę lub utrudnienie były odpowiednio oznakowane, np. kontrastowym kolorem.
Jeśli zajdzie konieczność ewakuacji, gdy akurat będziesz w placówce, nasze procedury i oznaczenia, w tym w Braille'u, pomogą Ci bezpiecznie opuścić budynek.
Do naszych placówek możesz wejść z psem asystującym.
Przy wejściu do naszego budynku znajdziesz kod QR. Przekieruje Cię on do informacji o udogodnieniach i barierach w tej placówce. Jeśli idziesz na badanie do lekarza orzecznika, przy wejściu również znajdziesz kod QR. Przekieruje Cię on do informacji o tym, jak dotrzeć do lekarza orzecznika.
Pętle indukcyjne w ZUS - lista jednostek (plik xlsx 21kb).
Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością słuchu, kliknij poniższą ikonę ucha. Zostaniesz przekierowany do informacji o udogodnieniach dla Ciebie.
Jakie informacje możesz uzyskać
Ważne dla Ciebie informacje podzieliliśmy na następujące grupy:
Obsługa klientów
W tym miejscu podajemy adres placówki i wyjaśniamy, jak została w niej zorganizowana obsługa klientów – czy klienci są obsługiwani w jednym budynku, czy w więcej niż jednym.
Jeżeli w danej placówce obsługujemy klientów w kilku budynkach, dowiesz się, który wybrać ze względu na rodzaj Twojej sprawy.
Miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością
Znajdziesz tu informacje, czy przed budynkiem są miejsca parkingowe dla klientów z niepełnosprawnością. Jeżeli nie ma takich miejsc przed budynkiem, podajemy, gdzie najbliżej znajdują się ogólnodostępne miejsca parkingowe.
Wejście do budynku
Podajemy tu informacje:
- czy wejście do budynku jest z poziomu chodnika,
- czy przy wejściu do budynku są schody, a jeśli tak, to jakie udogodnienia są zamontowane: pochylnia, winda zewnętrzna, platforma schodowa, transporter schodowy itp.,
- jak uzyskać pomoc, jeżeli nie możesz sobie samodzielnie poradzić z dostaniem się do budynku.
Drzwi wejściowe do budynku
Dowiesz się, czy drzwi wejściowe do budynku otwierają się automatycznie, a jeżeli nie, jak możesz uzyskać pomoc w ich otwarciu.
Wewnątrz budynku
Tutaj informujemy:
- czy sala obsługi klientów znajduje się na parterze,
- czy w budynku nie ma barier budowlanych, np. progów, stopni, śliskich nawierzchni, wąskich ciągów komunikacyjnych,
- czy są dodatkowe drzwi do stanowisk obsługi klientów i czy są otwarte lub czy otwierają się automatycznie,
- czy w budynku są inne utrudnienia komunikacyjne i co zrobić, aby uzyskać pomoc.
Toaleta dla osób z niepełnosprawnością
Znajdziesz tu informację, czy w budynku jest toaleta przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością i gdzie się ona znajduje.
Ważne! Jeżeli budynek nie jest przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnością ruchu, podajemy adres najbliższej placówki ZUS, w której bez trudności możesz załatwić sprawę.
Jak znaleźć odpowiednią placówkę
Wybierz z menu (bocznego albo pod tekstem) oddział, który Cię interesuje. Jeżeli szukasz inspektoratu lub biura terenowego, znajdziesz jego opis na liście rozwijanej pod danym oddziałem.