Działania instytucji finansowych – edukacja osób starszych
8 February 2023
Osoby starsze często są wykluczone cyfrowo. Dzieje się tak przeważnie dlatego, że nie mają wiedzy o możliwościach i wygodzie, jakie dają nowe technologie. Wielu seniorów nie korzysta na co dzień z sieci, ponieważ wydaje im się to zbyt trudne i skomplikowane.
Dlatego też, tematyka cyfrowa jest ważnym elementem aktualnej polityki senioralnej zarówno krajowych, jak i europejskich działań społecznych.
Seniorzy, dzięki wiedzy o tym, jak korzystać z internetu i konta bankowego mogą łatwiej załatwiać sprawy urzędowe, robić zakupy, płacić rachunki czy kontaktować się z najbliższymi. Wiedza o cyfrowych usługach bankowych zapewnia seniorom bezpieczeństwo i pod wieloma względami ułatwia codzienne życie.
Działania edukacyjne dotyczące korzyści z posiadania konta bankowego prowadzą również publiczne i komercyjne instytucje finansowe – zwłaszcza w aspekcie płatności bezgotówkowych, obsługi bankowości elektronicznej czy wsparcia międzypokoleniowego.
Dlatego też, w jednym miejscu zebraliśmy informacje o tych działaniach i projektach, z których mogą skorzystać osoby starsze.
Zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z materiałami:
-
Warszawskiego Instytutu Bankowości
Kampania Warto Bezgotówkowo (link do strony zewnętrznej)
Kampania ma na celu upowszechnianie wiedzy o korzyściach płynących z bezgotówkowych form płatności wśród osób indywidualnych oraz firm i instytucji oraz zachęcenie Polaków do aktywnego i bezpiecznego korzystania z płatności bezgotówkowych. Kampania „Warto Bezgotówkowo” Fundacji Warszawski Instytut Bankowości realizowana jest pod patronatem Ministerstwa Finansów, na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Akcja Międzypokoleniowo Bezgotówkowo (link do strony zewnętrznej)
Z myślą o seniorach ruszyła akcja „Międzypokoleniowo Bezgotówkowo”. Ma ona na celu zachęcenie młodego pokolenia do przekazywania osobom starszym wiedzy dotyczącej nowoczesnych metod płatności i bezpiecznego korzystania z nich. W ramach akcji powstał poradnik „Antywirus i zaślepka? Wszystko, co musisz wiedzieć o programach i narzędziach zwiększających Twoje bezpieczeństwo w sieci” (pdf 6mb). Więcej o akcji i cyberbezpieczeństwie seniorów można przeczytać w biuletynie informacyjno-edukacyjnym WIB „Aktywny Senior 2022/2023” (pdf 15,5mb).
-
Fundacji Polska Bezgotówkowa
Kampania Zdrowo Bezgotówkowo (link do strony zewnętrznej)
Akcja promuje korzyści z posiadania konta w banku oraz płatności bezgotówkowych odnosząc się do takich aspektów jak bezpieczeństwo, zdrowie i troska o bliskich. Zwraca uwagę na sytuację związaną z epidemią koronawirusa, na płatności bezgotówkowe podczas zakupów oraz na zalecenia dla konsumentów i sprzedawców.
-
banku Pekao S.A.
Strefa Seniora w Banku Pekao (link do strony zewnętrznej)
Bank Pekao S.A. pod hasłem „Bierz internet za rogi” zachęca seniorów do korzystania z internetu, z bankowości elektronicznej i usług online. Celem akcji jest wsparcie osób starszych w adaptacji do nowych warunków spowodowanych pandemią. Główny przekaz to: zostań w domu, korzystaj z internetu, bądźmy razem w sieci! Strefa seniora to specjalna podstrona internetowa Banku Pekao z materiałami edukacyjnymi dla seniorów.
-
banku Santander
Zaloguj Seniora (link do strony zewnętrznej)
Poprzez program #ZalogujSeniora, bank Santander wspiera seniorów w samodzielnym bankowaniu i pomaga w nauce finansów. Zachęca do pobierania emerytury na konto bankowe i korzystania z karty płatniczej oraz tłumaczy jak bankować bezpiecznie.
-
Krajowego Związku Banków Spółdzielczych
Kampania edukacyjna „Bądź cyberbezpieczny z bankiem spółdzielczym” (link do strony zewnętrznej)
W ramach akcji KZBS na swoich stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych banków spółdzielczych publikuje artykuły, nagrania wideo i grafiki edukacyjne związane z cyberbezpieczeństwem oraz organizuje szkolenie z bezpieczeństwa w sieci.
Celem kampanii jest popularyzacja wiedzy, zwiększanie świadomości i wymiana dobrych praktyk w obszarze cyberbezpieczeństwa wśród szerokiej grupy użytkowników Internetu (również osób starszych). W Polsce kampanię koordynuje NASK Państwowy Instytut Badawczy.
-
Banku Pocztowego
Program społeczno-edukacyjny „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta” powstał, by budować świadomość o cyberzagrożeniach, z jakimi można się spotkać każdego dnia. W ramach programu Bank Pocztowy zaprasza na bezpłatne spotkania online (webinary) oraz konferencje stacjonarne, podczas których zaproszeni eksperci, w przystępny sposób, omawiają ważne kwestie dotyczące cyberbezpieczeństwa. Program prowadzony jest przez Bank od 2023 roku. Z powodzeniem łączy pokolenia i nakłania do wspólnej wymiany wiedzy na temat potencjalnych zagrożeń i sposobów zapobiegania im. Dzięki tej wiedzy stajemy się Cyberdojrzali.
Postaw na bezpieczeństwo w bankowości internetowej i mobilnej (link do strony zewnetrznej)