Centrum Kontaktu Klientów (CKK)
9 October 2024
Numer telefonu: 22 560 16 00 *
* koszt połączenia wg umowy klienta z operatorem telekomunikacyjnym
Po połączeniu usłyszysz komunikat powitalny. Możesz wybrać jedną z następujących opcji (wybierz w tym celu odpowiednią cyfrę na klawiaturze numerycznej telefonu):
- 1 – możesz odsłuchać komunikaty informacyjne z wybranego zakresu funkcjonowania ZUS (24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu),
- 2 – możesz się uwierzytelnić,
- 3 – uzyskasz dane adresowe placówek ZUS,
- 0 – połączysz się z konsultantem Centrum Kontaktu Klientów ZUS po wybraniu zakresu rozmowy.
Konsultanci Centrum Kontaktu Klientów ZUS są dostępni pon. - pt. w godz. 7.00 - 18.00.
Skontaktuj się z ZUS za pośrednictwem formularza
Formularz kontaktowy zapytania ogólnego
Jako potwierdzenie, że Twoje pytanie dotarło do Centrum Kontaktu Klientów ZUS, na podany w formularzu adres e-mail dostaniesz od nas wiadomość. Upewnij się, że adres który wpisałeś w formularzu jest prawidłowy. Odpowiedź na pytanie otrzymasz z adresu cot@zus.pl. Będzie ona zawierała informacje ogólne, bez danych szczegółowych z Twojego konta.
Jeśli chcesz uzyskać szczegółowe informacje w swojej sprawie zaloguj się na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych i skorzystaj z opcji „Zadaj pytanie ZUS”. Swoje zapytania oraz odpowiedzi konsultantów Centrum Kontaktu Klientów ZUS będziesz mógł przeglądać na swoim profilu w zakładce Komunikaty. Jeśli nie masz jeszcze swojego profilu na PUE, zarejestruj się.
Zadaj pytanie pracownikowi ZUS
- Skontaktuj się z ZUS za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail,
adres e-mail do zapytań ogólnych: cot@zus.pl
Za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail należy kierować wszelkie pytania ogólne z zakresu działalności ZUS.
Poczta elektroniczna e-mail nie gwarantuje bezpieczeństwa przekazywanych informacji, dlatego nie należy za jej pośrednictwem przekazywać informacji osobistych.
Infolinia ZUS 22 560 16 00
Ważne!
Pełne informacje w swojej sprawie uzyskasz przez telefon, jeżeli podasz identyfikator PUE i hasło (PIN) do CKK. Jeżeli tego nie zrobisz, podamy Ci tylko informacje ogólne.
W trakcie rozmowy z konsultantem możesz przejść uwierzytelnienie za pomocą pytań zadawanych przez konsultanta. Będzie on mógł wtedy potwierdzić Twoje stwierdzenie lub mu zaprzeczyć albo udzielić Ci niektórych informacji z konta w ZUS.
Możesz wybrać profil tematyczny rozmowy:
1 - Pomoc techniczna i obsługa e-ZLA – otrzymasz pomoc techniczną dotyczącą programu Płatnik, Platformy Usług Elektronicznych, oraz Elektronicznych Zwolnień Lekarskich, w tym m.in.:,
- jak zainstalować program Płatnik,
- jak założyć i skonfigurować konto na PUE, uzyskać dostęp do wglądu w dane np. spółki,
- jak przygotowywać i wysyłać dokumenty i wnioski,
- jak usunąć błędy i ich przyczyny (zwłaszcza błędy, przez które opóźnia się wysyłka do ZUS dokumentów rozliczeniowych) itp.
- jak na PUE wystawiać i obsługiwać elektroniczne zwolnienia lekarskie, pobrać certyfikat ZUS itp.
2 - Renty i emerytury – otrzymasz podstawowe informacje na temat emerytur i rent, w tym dotyczące m.in.:
- rodzajów świadczeń,
- warunków ich uzyskania,
- zasad obliczania wysokości i wypłacania świadczeń,
- warunków powodujących zawieszenie lub obniżenie wysokości świadczeń,
- zasad obliczania kapitału początkowego,
- zagadnień dotyczących koordynacji systemów ubezpieczeń społecznych w zakresie emerytur i rent.
- zasad uzyskania jednorazowego odszkodowania za wypadek przy pracy
3 - Zasiłki – otrzymasz informacje na temat świadczeń krótkoterminowych, w tym dotyczące m.in.:
- rodzajów zasiłków,
- warunków ich uzyskania,
- zasad obliczania wysokości i wypłacania świadczeń,
- warunków powodujących zawieszenie lub obniżenie wysokości świadczeń,
- zagadnień dotyczących koordynacji systemów ubezpieczeń społecznych w zakresie zasiłków,
- rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej.
4 - Informacje dla ubezpieczonych – otrzymasz informacje dotyczące m.in.:
- rodzajów ubezpieczeń społecznych,
- zasad podlegania tym ubezpieczeniom (w tym również ubezpieczeniu zdrowotnemu),
- sposobu obliczania podstawy wymiaru składek i ich wysokości,
- zasad zgłaszania do ubezpieczeń i wyrejestrowywania ubezpieczonych,
- zasad uczestnictwa w otwartych funduszach emerytalnych,
- kwestii dotyczących ubezpieczeń osób migrujących, w tym poświadczania przebytych okresów ubezpieczenia.
5 - Informacje dla płatników – otrzymasz informacje dotyczące obowiązków płatnika składek, w tym m.in.:
- zasad i terminów sporządzania i przekazywania dokumentów oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne,
- zasad rozliczania konta płatnika składek oraz wydawania zaświadczeń o niezaleganiu w opłacaniu składek,
- możliwości udzielenia pomocy płatnikom w trudnej sytuacji finansowej, tj. odroczenie terminu płatności, rozłożenie płatności na raty, umorzenie,
- zasad udzielania pomocy publicznej,
- kwestii związanych z egzekucją należności na rzecz ZUS i innymi sankcjami wynikającymi z niewykonywania obowiązków z zakresu ubezpieczeń społecznych.
6 - Informacje o świadczeniu wspierającym – otrzymasz informacje o:
- warunkach otrzymania świadczenia wspierającego,
- jak prawidłowo przygotować i wysłać wniosek o świadczenie wspierające do ZUS,
- zasadach obliczania wysokości świadczenia wspierającego,
- sposobie rozpatrzenia złożonego wniosku,
- wypłacie świadczenia wspierającego.
7 - Informacje o świadczeniach dla rodzin – otrzymasz informacje o:
- Aktywnym Rodzicu,
- świadczeniu wychowawczym 800+,
- RKO - rodzinnym kapitale opiekuńczym,
- dofinansowaniu za pobyt dziecka w żłobku,
- Dobrym Starcie - 300+.