Patronaty ZUS
22 lutego 2024
Wytyczne dotyczące przyznawania patronatu honorowego Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub członkostwa Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w komitecie honorowym
I. Postanowienia ogólne
- Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej „Zakładem”, może objąć patronatem honorowym przedsięwzięcia o tematyce związanej z zakresem działalności Zakładu, w szczególności popularyzujące wiedzę o ubezpieczeniach społecznych – np. uroczystość, konferencję, seminarium, warsztaty, kampanię.
- Prezes Zakładu może objąć patronatem honorowym przedsięwzięcia organizowane przez podmioty publiczne, przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe.
- Przedsięwzięcia te mogą mieć zasięg międzynarodowy, ogólnopolski, ponadregionalny lub regionalny.
- Przyznany patronat i udział Prezesa Zakładu w komitecie honorowym mają wyłącznie honorowy charakter i nie oznaczają deklaracji wsparcia finansowego oraz organizacyjnego.
- Prezes Zakładu nie przyznaje patronatu i nie przyjmuje zaproszenia do komitetu honorowego, jeśli przedsięwzięcie ma charakter lobbystyczny, reklamowy lub jest nastawione na zysk.
- Patronat honorowy Prezesa Zakładu nie może być wykorzystywany do bezpośredniej promocji marki produktu, usługi lub firmy.
- W przypadku przedsięwzięć cyklicznych patronat honorowy jest przyznawany każdorazowo na jedną edycję.
- Odmowa przyznania patronatu honorowego lub odmowa członkostwa Prezesa Zakładu w komitecie honorowym jest ostateczna i nie wymaga uzasadnienia. Organizatorowi nie przysługuje odwołanie.
- Prezes Zakładu nie obejmuje patronatem honorowym wydarzeń objętych Honorowym Patronatem Prezydenta RP ani wydarzeń objętych Honorowym Patronatem Pierwszej Damy. Powyższe wynika z zasad przyznawania Honorowego Patronatu Prezydenta RP, zgodnie z którymi Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej sprawuje Honorowy Patronat jako patron jedyny i wyłączny, oraz z zasad przyznawania Honorowego Patronatu Pierwszej Damy, zgodnie z którymi Pierwsza Dama sprawuje Honorowy Patronat jako patronka jedyna i wyłączna.
II. Tryb ubiegania się o patronat honorowy
- Z wnioskiem o przyznanie patronatu honorowego występuje organizator przedsięwzięcia, przesyłając wypełniony formularz, który jest dostępny na stronie internetowej Zakładu www.zus.pl, (wzór wniosku o patronat plik docx 28kb).
- Do wniosku należy dołączyć program przedsięwzięcia oraz inne istotne dokumenty, a w przypadku konkursu – jego regulamin. Ponadto we wniosku organizator powinien wykazać ścisły związek przedsięwzięcia z zakresem działalności Zakładu, a w przypadku ubiegania się o członkostwo Prezesa Zakładu w komitecie honorowym – podać jego potwierdzony skład.
- Wypełniony i podpisany formularz wraz z załącznikami należy przesłać na adres: patronat@zus.pl
lub
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Gabinet Prezesa
ul. Szamocka 3, 5
01-748 Warszawa
- Dopuszcza się złożenie wniosku opatrzonego podpisem elektronicznym, przesłanie skanu wniosku podpisanego własnoręcznie lub przekazanie podpisanego wniosku w formie papierowej.
- Formularz wraz z załącznikami należy złożyć najpóźniej 6 tygodni przed planowanym rozpoczęciem przedsięwzięcia. Niedochowanie tego terminu może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
- Organizator jest zobowiązany do zapoznania się z Wytycznymi dotyczącymi przyznawania patronatu honorowego Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub członkostwa Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w komitecie honorowym.
- Wnioski niekompletne nie będą rozpatrywane.
- Wszelką korespondencję należy kierować na adres: patronat@zus.pl lub:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Gabinet Prezesa
ul. Szamocka 3,5
01-748 Warszawa.
- Decyzja o przyznaniu patronatu honorowego jest przekazywana wnioskodawcy w formie listownej lub mailowej na adres podany przez organizatora.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Prezes Zakładu może odebrać patronat honorowy, o czym organizator jest niezwłocznie informowany w formie listownej lub mailowej na adres podany przez organizatora.
- Prezes Zakładu oraz Zakład nie ponoszą kosztów związanych z usunięciem logo Zakładu z materiałów informacyjnych i promocyjnych dotyczących przedsięwzięcia.
III. Obowiązki organizatora związane z przyznaniem patronatu honorowego lub członkostwem Prezesa Zakładu w komitecie honorowym
- Organizator przedsięwzięcia objętego patronatem honorowym lub w którego komitecie honorowym członkiem jest Prezes Zakładu zobowiązany jest do:
- zamieszczenia we wszystkich materiałach promocyjnych i informacyjnych przedsięwzięcia, w których jest to możliwe informacji o przyznanym wyróżnieniu wraz z logo Zakładu, po uprzednim uzyskaniu akceptacji Zakładu co do treści i wizualizacji tej informacji;
- umieszczenia na stronie internetowej organizatora przedsięwzięcia linku do strony internetowej Zakładu www.zus.pl;
- zapewnienia nieodpłatnego udziału przedstawiciela obsługi medialnej Zakładu w przedsięwzięciu, o ile Zakład uzna jego uczestnictwo w przedsięwzięciu za zasadne;
- zapewnienia nieodpłatnego udziału Prezesa Zakładu w przedsięwzięciu, o ile wyrazi chęć osobistego uczestniczenia w przedsięwzięciu;
- zapewnienia nieodpłatnego udziału przedstawicieli Zakładu w przedsięwzięciu, o ile Zakład uzna ich uczestnictwo w przedsięwzięciu za zasadne i jeżeli organizator przewidział możliwość udziału przedstawicieli Zakładu w przedsięwzięciu;
- zapewnienia nieodpłatnie przestrzeni oraz warunków technicznych niezbędnych do organizacji stoiska informacyjno-edukacyjnego Zakładu podczas przedsięwzięcia, o ile Zakład uzna za zasadne zorganizowanie takiego stoiska podczas przedsięwzięcia;
- w przypadku, gdy w przedsięwzięciu nie uczestniczy przedstawiciel obsługi medialnej Zakładu:
- przygotowania, w terminie do 14 dni od dnia zakończenia przedsięwzięcia, krótkiego sprawozdania z jego przebiegu zgodnie ze wzorem, który jest dostępny na stronie internetowej Zakładu www.zus.pl (wzór sprawozdania z przebiegu przedsięwzięcia plik docx 16kb) i przesłania go do Zakładu. Sprawozdanie w szczególności zawiera informacje o przebiegu przedsięwzięcia, terminie i miejscu, liczbie uczestników;
- przesłania do Zakładu minimum dwóch zdjęć dokumentujących przedsięwzięcie przedstawiających udział Zakładu lub jego przedstawicieli.
Sprawozdanie wraz ze zdjęciami organizator przesyła na adres: patronat@zus.pl.
Przesyłając sprawozdanie oraz zdjęcia organizator wyraża jednocześnie zgodę na rozpowszechnianie ich przez Zakład w nieograniczonym czasie w całości i w części na wszelkich polach eksploatacji. Wykorzystywanie materiałów nie skutkuje obowiązkiem zapłaty na rzecz organizatora bądź podmiotów z nim współpracujących jakiegokolwiek wynagrodzenia.
- posługiwania się informacją o przyznanym patronacie lub członkostwie Prezesa Zakładu w komitecie honorowym dopiero po otrzymaniu decyzji o przyznaniu tych wyróżnień.
- Materiały foto i audiowizualne wykonane przez przedstawiciela obsługi medialnej Zakładu podczas przedsięwzięcia mogą zostać wykorzystane m.in. na stronie internetowej Zakładu www.zus.pl oraz na prowadzonych przez Zakład portalach społecznościowych.